Aktualności
Koniec tanich lotów w UE?
Z powodu inflacji i wzrostu kosztów paliwa ceny biletów lotniczych w ostatnim czasie uległy wzrostowi. Prawdopodobnie to nie koniec podwyżek. Jakie zmiany czekają branżę lotniczą w najbliższym czasie?
Obecnie, zgodnie z prawem europejskim, linie lotnicze nie ponoszą kosztów wynikających z emisji CO2 (według statystyk odpowiadają za emisję ok. 3,8 % emisji CO2 w Europie). W Unii Europejskiej trwa jednak praca nad nowym systemem naliczania opłat za emisję gazów cieplarnianych, które mają objąć również branżę lotniczą.
Według założeń, do 2024 roku zostanie wycofane już 25 % darmowych pozwoleń na emisję, rok później połowa, a od 2026 roku wszystkie linie lotnicze będą musiały zapłacić ze emitowanie dwutlenku węgla. Konsekwencją opłat wynikających z nowych regulacji prawnych będzie konieczność przełożenia części kosztów na pasażerów, a więc wzrost cen biletów lotniczych. Ponadto wpłynie to na spadek atrakcyjności portów przesiadkowych (takich jak Paryż, Frankfurt czy Amsterdam) na terenie Unii. Według przewidywań grupy Airlines for Europe, ceny lotów z tych portów mogą wzrosnąć od 23-29 % do 2035 roku, a liczba pasażerów może się zmniejszyć o ok. 17 %.
Według dziennika Financial Times, w momencie wejścia w życie przepisów koszt biletów w dwie strony może podnieść się o ok. 8-10 euro, co w przypadku niektórych tanich lotów może stanowić nawet 50 % ceny biletów. Analityk Deutsche Bank, Jaime Rowbotham, szacuje, że już w tym roku takie linie jak Ryanair, Wizz Air i easyJet będą musiały zapłacić za pozwolenia do emisji CO2 prawie 785 mln euro. Będzie to miało wpływ na średni wzrost cen o ok. 2,6 euro więcej na pasażera. Do połowy dekady koszty tych linii lotniczych wynikłe z opłat emisyjnych mogą wzrosnąć nawet do 2,25 mld euro.
Europejski system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) jest sztandarowym elementem unijnego planu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 55 % do 2030 roku, w porównaniu z poziomem z 1990 roku. Dochody z ETS zostaną przeznaczone na programy mające na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw lotniczych.
Aktualizacja systemu handlu uprawnieniami do emisjami wejdzie w życie dopiero po zatwierdzeniu ostatecznej ustawy przez Parlament Europejski i unijnych ministrów środowiska, co ma mieć miejsce wiosną tego roku.
Autor: Joanna Adamczyk
Źródła:
https://podroze.wprost.pl/11104141/koniec-ery-tanich-podrozy-wszystko-przez-decyzje-ue.html
http://www.tur-info.pl/a/52028,,loty-oplaty-ets-paliwo-koszty-ekologia.html
https://www.ft.com/content/3b81be27-09ee-4251-8dda-22a2d7ea7479