Cel działania
Cel działania
Celem projektu docelowo jest stworzenie platformy dla komunikacji pomiędzy światem nauki, przedstawicielami branży turystycznej oraz eventowe oraz samorządami. Wzajemne komunikowanie swoich potrzeb i oczekiwaniach pomoże lepszej współpracy i projektowaniu oczekiwanych działań. Informacje o realizowanych projektach i zamierzeniach pomogą we współpracy i wzajemnym promowaniu efektów projektów, wydarzeń, produktów – a przede wszystkim przyczynią się do wspólnego promowania dziedzictwa kulturowego i historycznego oraz wykorzystywania go do pozycjonowania własnych marek.
Ważnym celem projektu jest też stworzenie programu kształcenia na poziomie studiów podyplomowych, adresowanego do przedstawicieli branży turystycznej, która znajduje się w pełnej wyzwań rzeczywistości: po pandemii covid-19, z trwającą wojną za wschodnią granicą Polski i rosnącą inflacją. Program studiów będzie podejmował zagadnienia związane z cyberturystyką, wykorzystaniem lokalnego kodu kulturowego dla kreowania marki produktu i marketingu, preorientacji kulturowej oraz bezpieczeństwie w obszarze organizowania imprez turystycznych w rzeczywistości postpandemicznej.
W wyniku rozmów z szerokim gronem przedstawicieli branży (przewodnicy, hotelarze, restauratorzy, właściciele biur podróży, organizacje zrzeszające) zidentyfikowano potrzebę produktu podnoszącego kompetencje i wiedzę przedstawicieli sektora. W ramach projektu zrealizowane zostaną spotkania projektowe w różnych regionach Polski, w trakcie których bardziej szczegółowo diagnozowane będą potrzeby rynku i branży turystycznej, a w wyniku czego powstaną rekomendacje oczekiwań i problemów, zależnych od specyfiki regionu. Łącznie w ramach spotkań współrealizowanych z Polską Izbą Turystyczną przeanalizowane zostanie 9 regionów: małopolski, kujawsko-pomorski, podlaski, mazowiecki, wielkopolski, łódzki, śląski, warmińsko-mazurski i pomorski. W projekcie zrealizowane zostaną także sesje z osrodkami zagranicznymi (ambasady, konsulaty, instytuty polskie), analizującymi z perspektywy doświadczeń międzynarodowych zagadnienia problemowe projektowanych studiów podyplomowych. W toku prac powstaną materiały edukacyjne publikowane na niniejszej stronie.
Jak to zrealizujemy?
W ciągu 24 miesięcy zrealizowane zostaną działania mające na celu postawienie aktualnej diagnozy stanu sektora turystycznego w kontekście zmian spowodowanych pandemią covid-19 oraz czynnikami takimi jak odpływ pracowników, nowe nawyki turystyczne klientów, tocząca się w Ukrainie wojna czy wzmagający się kryzys gospodarczy w Polsce i Europie. Równie ważną częścią projektu jest zebranie możliwych kierunków rozwoju branży turystycznej skupiając się na jakościowych zagadnieniach, takich jak: kody kulturowe odbiorców, zmieniająca się branża MICE, overtourism itd.
W ramach projektu przygotowany zostanie program specjalistycznych studiów podyplomowych, dedykowanych dla branży turystycznej oraz eventowej i zarządzania dziedzictwem. Prace w zespołach poprzedzi seria wykładów eksperckich, przeprowadzonych przez osoby związane z przedmiotowymi branżami. Istotny element wystąpień będzie stanowić pokazanie nowatorskich rozwiązań oraz przybliżenie możliwości wykorzystywania dziedzictwa historycznego i kulturowego dla wykreowania marki produktu i pozycjonowania firmy.
Celem będzie też opracowanie dwutomowej publikacji, jako kompendium wiedzy i narzędzie pracy dla branży turystycznej, eventowej oraz zarządzania dziedzictwem. Publikacja będzie zawierała zarówno opracowania merytoryczne jak i materiały źródłowe.
Odrębną częścią projektu będą spotkania z ekspertami pracującymi w branży turystycznej: naukowcami, przedsiębiorcami, przedstawicielami władz lokalnych i wieloletnimi praktykami w tworzeniu produktów turystycznych. Godzinne seminaria online pozwolą na poznanie różnych perspektyw i zagadnień związanych ze współczesną branżą turystyki. Zebrana wiedza będzie dostępna na profilu Facebook, stronie www oraz kanale YouTube. Dzięki materiałom opracowany zostanie program studiów podyplomowych oraz komplet publikacji dla wsyztskich osób związanych z branżą turystyczną.
W ramach zadania przeprowadzonych zostanie online dziewięć seminariów eksperckich. Dwugłowy ekspertów, animować będzie Katarzyna Gądek – zastępca dyrektora Wydziału ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa. Obszar tematyczny będzie poddany dyskusji i analizie z pespektywy polskiej, regionalnej i międzynarodowej.
Efekty pracy zaprezentujemy w trakcie konferencji. Wydarzenie będzie hybrydowe. Do udziału zaprosimy zarówno w realu jak i za pomocą śledzenia streamingu.
Dzięki realizacji projektu branża otrzyma dogłębną analizę potrzeb oraz wskazanie kierunków rozwoju. Powstałe produkty będą odpowiedzią na potrzeby branży oraz dadzą szansę na rozwój odpornego, zrównoważonego i odpowiedzialnego sektora turystycznego. Dadzą możliwość kanalizowania działań świata nauki, oraz dadzą potrzene informacje sektorowi samorządowemu.
Projekt pn. „Nowe wyzwanie na rynku pracy- edukacja dla turystyki postpandemicznej” (nr projektu: EOG/21/K3/W/0044) korzysta z dofinansowania w wysokości 95 725 EUR, z czego 81 366,25 EUR pochodzi od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021, a 14 358,75 EUR z budżetu Państwa. Projekt realizowany w ramach Programu Edukacja, Komponent III.