Mazowieckie
Warszawa w rankingu literackim miast
Jakie europejskie miasta najczęściej pojawiały się w literaturze światowej? Na to pytanie odpowiedzi szukała brytyjska firma drukarska, Aura Print.
Źródło do badań stanowiła baza Google Books – szukano w niej wzmianek o 31 najbardziej znanych miastach europejskich. Na tej podstawie wyodrębniono 20 miejsc, które najliczniej wymieniano na kartach książek z całego świata, zgromadzonych w powyższej bazie, a wydanych w latach 1920-2019.
Ranking zawiera ilość wspomnień oraz dekadę, z której pochodziły książki, kiedy miasto wymieniano najczęściej. W zestawieniu na szczycie pojawił się zdecydowany faworyt – Londyn, wyszczególniony ok. 286,7 mln razy (najwięcej w latach 60. XX wieku) – czyli niemal 3 razy więcej niż drugi w klasyfikacji Paryż (95,3 mln, lata 20.). Na trzeciej lokacie uplasował się Rzym (48,8 mln, lata 20.). Pierwszą dziesiątkę uzupełniają jeszcze Berlin (37 mln, lata 40.), Moskwa (31,4 mln, lata 80.), Florencja (19,4 mln, lata 20.), Wiedeń (18,9 mln, lata 80.), Ateny (15,1 mln, lata 60.), Dublin (15 mln, lata 20.) i Amsterdam (12,9 mln, lata 90.).
Wśród wyróżnionych lokacji znalazł się również polski akcent – Warszawa, wymieniona ok. 8 mln razy, najczęściej w książkach wydanych w latach 80. XX wieku. Te dane dały polskiej stolicy 15 miejsce. Wyprzedziła ją stolica Belgii, Bruksela (ok. 10,9 mln, lata 90.), włoska Wenecja (10, 2 mln, lata 20.), hiszpański Madryt (9,8 mln, lata 90.) i szwedzki Sztokholm (8,8 mln, lata 80.). Drugą dziesiątką zamykają, po Warszawie, Monachium (8 ml, lata 90.), Mediolan (7,9 mln, lata 60.), Kopenhaga (7,3 mln, lata 50.), Praga (6,7 mln, lata 60.) oraz Porto (6,6 mln, lata 20.). Dokładne dane liczbowe i ranking można zobaczyć poniżej.
Jak podaje portal Rzeczpospolita, jest to kolejna szansa na promocję naszej stolicy:
- Zawsze pozycjonowane wysoko w rankingach atrakcyjności naszego miasta mnie cieszy - mówi prezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej, Barbara Tutak. - To poświadczenie rangi miasta jako metropolii europejskiej, zwrócenie na nią oczu odbiorców, turystów, biznesmenów. Podobne inicjatywy pomagają nam w naszej pracy - promują Warszawę bez angażowania naszych pieniędzy i wysiłków. Im szerzej dany ranking rozchodzi się w sieci, tym lepiej. Często widzimy efekt takich publikacji w postaci wzrostu ruchu na naszej stronie internetowej. Sami też wykorzystujemy na naszej komunikacji wszelkie rankingi i wzmianki lokujące Warszawę w pozytywnym kontekście. Lata 80, kiedy stolica była najczęściej przywoływana w publikacjach literackich to lata bardzo ważne dla niej, Warszawa stała się bowiem wtedy liderem i symbolem zmian w Europie - w polityce, w kulturze, w biznesie i w wielu innych dziedzinach.
Autor: Joanna Adamczyk
fot Lucyna Rotter