Felietony
Targi Turystyczne w Berlinie
W dniach 5-7 marca odbyły się tegoroczne Targi Turystyczne ITB Berlin. To jedna z największych tego typu imprez na świecie, mająca niemal 50-letnią tradycję. Odbywa się ona w hali wystawienniczej przedsiębiorstwa Messe Berlin, leżącej w zachodniej części miasta. Jej celem jest zaprezentowanie produktów i usług związanych z międzynarodowym sektorem turystycznym. Targi dedykowane są przedstawicielom branży turystycznej, ale też zainteresowanym nimi miłośnikom podróży. Jak podają organizatorzy, krajem gospodarzem tegorocznej odsłony jest Oman, a hasło przewodnie targów brzmi: „Piękno ma adres”.
Podczas wydarzenia na stoiskach swoje oferty prezentują poszczególne kraje, ale także międzynarodowe i krajowe organizacje turystyczne, biura podróży, firmy transportowe, ubezpieczeniowe, wydawnictwa, firmy zajmujące się informacją turystyczną i technologią do obsługi ruchu turystycznego oraz wiele innych. Oprócz tego targi oferują prezentacje, wykłady, spotkania eksperckie czy warsztaty, podczas których poruszane są kwestie najnowszych trendów w turystyce i wpływających na nie czynników.
Na tegorocznych targach pojawiło się 5500 wystawców ze 170 krajów i regionów, zajmując powierzchnię prawie 150 tysięcy metrów kwadratowych. 87% uczestników stanowili wystawcy z poza Niemiec (rekordowy do tej pory wynik).
Jak podaje portal Rzeczpospolita, wiodącymi tematami tegorocznej imprezy była mobilność, technologia oraz turystyka medyczna, zrównoważona i LGBTQ+. Swoją obecność wyraźnie zaznaczyły kraje arabskie z Omanem, jako krajem gospodarzem, na czele. Dyrektor generalny Messe Berlin Mario Tobias, na jednej z konferencji prasowych podkreślił również najważniejsze wyzwania dla branży. Są to zmiany klimatyczne, kryzys energetyczny, postęp sztucznej inteligencji i braki kadrowe, które można przezwyciężyć tylko na drodze współpracy.
Polska Organizacja Turystyczna również zawitała na tym wydarzeniu. W tym roku głównymi motywami na stoisku naszego kraju były turystyka kulinarna oraz miejska i kulturowa. Polskę reprezentowało w sumie 40 regionów, miast i firm turystycznych. Na stoisku zorganizowanym przez POT reklamowały się Mazowsze z Warszawą, Małopolska z Krakowem, Dolny Śląsk z Wrocławiem, Lubelskie z Lublinem. Z innych regionów wymienić można Śląsk, Opolskie, Świętokrzyskie, Podkarpackie i Warmińsko-Mazurskie czy pojedyncze miasta, jak Łódź, Poznań, Gdańsk, Sopot i Bydgoszcz. W otwarciu polskiego stoiska wzięli udział m. in. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys oraz Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke. Polskę na targach reprezentowały również prywatne firmy: biura podróży przyjazdowej oraz hotelarze.
Kolejna edycja Targów Turystycznych ITB Berlin planowana jest na termin 4-6 marca 2025 roku.
Autor: Joanna Adamczyk