Felietony
Hotel Downtown Kraków (***) w trakcie pandemii – wywiad z kierownikiem recepcji
Branża hotelarska, jak wiele innych gałęzi sektora turystycznego, została dotknięta konsekwencjami pandemii COVID-19. Jak z tą sytuacją zmierzył się Hotel Downtown Kraków? Jego kierownik, pan Łukasz Rumin, opowiedział nam, jak epidemia wpłynęła na funkcjonowanie obiektu.
̶̶-Chciałbym zaznaczyć, że pandemia w odniesieniu do prowadzenia działalności usług hotelarskich (w tym gastronomicznych) dzieliła się na etapy związane z obostrzeniami wprowadzonymi przez polski rząd. Przez pierwszy etap mocno ograniczona została możliwość realizacji usług gastronomicznych - śniadania wydawano w formie pakowanej, nie było możliwości organizowania eventów oraz cateringów ze względu na pojemność lokali usługowych. – mówi. - Zarząd hotelu musiał zareagować na tę sytuację. W trakcie ogłoszenia lockdownu hotel był pod innym kierownictwem. Natomiast mogę udzielić odpowiedzi na to pytanie, gdyż pracowałem wówczas w tym samym obiekcie. Na początku był ogrom pracy związany z anulacjami oraz zmianą terminów bieżących rezerwacji oraz tych na najbliższe kilka tygodni. W związku z minimalnym obłożeniem (lub jego brakiem) całą kadrę pracowniczą stanowili recepcjoniści oraz jedna osoba z housekeepingu. Osoby na umowie zleceniu postanowiły szukać innej pracy. Wielu z tych ludzi nie wróciło już do hotelu (głównie osoby z housekeepingu). Dlatego pierwszymi reakcjami były działania mające na celu utrzymanie organizacji pracy w hotelu.
Jak podkreśla pan Łukasz, po pandemii (luty 2022) stan kadry wrócił do formy właściwej - trzech recepcjonistów, jeden kierownik, jedna osoba do spraw technicznych oraz cztery osoby z housekeepingu. W hotelu gastronomia jest obsługiwana przez firmę zewnętrzną, więc nie uwzględnił ich w swojej wypowiedzi jako pracowników firmy.
Kontynuując wypowiedź, kierownik podkreślił, że zasady pracy obiektu nie zmieniły się radykalnie w reakcji na pandemię. Do obowiązków zostały dodane wszystkie procedury związane z przestrzeganiem obostrzeń sanitarnych (maseczki, zachowywanie odstępów itp.). Nie została wprowadzona praca zdalna ze względu na charakter wykonywanych czynności - obsługa gości musiała następować fizycznie w obiekcie.
̶-Sytuacja finansowa stała się bardzo trudna. Koszty związane z utrzymaniem obiektu (media, pracownicy, podpisane umowy dzierżawcze) były wyższe od przychodów (które i tak w niektórych miesiącach były zerowe ze względu na obostrzenia). Na szczęście okresy, gdzie obostrzenia były jedynie związane z limitami obłożenia oraz noszeniem maseczek czy zachowaniem dystansu, pozwalały przy odpowiedniej polityce cenowej utrzymać działalność obiektu przez okres całej pandemii. Hotel ponadto otrzymał wsparcie z programu Tarczy Antykryzysowej. – komentuje pan Łukasz.
Jak ocenia kierownik, najbardziej dotkliwą z konsekwencji lockdownu była oczywiście utrata ruchu turystycznego. W poprzedzających latach - zwłaszcza w 2019 rok - liczba gości w każdym miesiącu była około maksimum obłożenia hotelu. W związku z ograniczeniami przemieszczania się ludzi, praca w hotelu w celu pozyskania gości wymagała o wiele większej elastyczności cenowej, yield managementu* oraz reagowania na nowe wyzwania i obawy przed niepewną przyszłością.
W poniższej tabeli można zobaczyć jak zmieniała się liczba obłożenia miejsc hotelowych w zależności od roku i miesięcy, na przestrzeni okresu od lutego 2022 do kwietnia 2022:
ROK |
MIESIĄC |
STOPIEŃ OBŁOŻENIA |
2020 |
luty |
98% |
marzec |
22% |
|
kwiecień |
0% |
|
maj |
9% |
|
czerwiec |
11% |
|
lipiec |
23% |
|
sierpień |
57% |
|
wrzesień |
63% |
|
październik |
21% |
|
listopad |
5% |
|
grudzień |
7% |
|
2021 |
styczeń |
0% |
luty |
10% |
|
marzec |
8% |
|
kwiecień |
0% |
|
maj |
13% |
|
czerwiec |
29% |
|
lipiec |
77% |
|
sierpień |
81% |
|
wrzesień |
53% |
|
październik |
49% |
|
listopad |
51% |
|
grudzień |
48% |
|
2022 |
styczeń |
24% |
luty |
62% |
|
marzec |
69% |
|
kwiecień |
69% |
Jak można zauważyć, z niemal 100% obłożenia w lutym 2020 hotel z tygodnia na tydzień, w wyniku ogłoszenia stanu pandemii i lockdownu, zszedł do liczby nieprzekraczającej 22%. Wzrost liczby gości nastąpił w sezonie wakacyjnym, aby od października zaliczyć ponowny spadek, trwający aż do czerwca 2021 roku, kiedy obostrzenia zostały złagodzone. Mimo to w miesiącach wakacyjnych, hotel nie przekroczył 81% frekwencji, która aż do stycznia 2022 roku sukcesywnie spadała. Wzrost nastąpił w lutym 2022 roku i trwa aż do teraz, na co wpływ ma całkowite zniesienie obostrzeń rządowych.
W obecnej chwili nie obowiązują już odgórne obostrzenia i hotel notuje wysoki stopień obłożenia każdego miesiąca, patrząc z nadzieją w przyszłość. Czy sytuacja sprzed pandemii powróci już w przyszłym roku? To pokażą najbliższe miesiące.
*yield menagment - zmienna strategia cenowa, oparta na zrozumieniu, przewidywaniu i wpływaniu na zachowania konsumentów w celu maksymalizacji przychodów lub zysków ze stałego, ograniczonego w czasie zasobu.
Źródło: rozmowa z Panem Łukaszem Ruminem, kierownikiem recepcji Hotelu Downtown Kraków (ul. dra Ludwika Zamenhofa 14, Kraków, dnia 22.11.2022 roku)