Felietony
Feel Good! Trend zrównoważonej turystyki w Niemczech
W wyniku pandemii COVID-19 ludzie zaczęli zwracać większą uwagę na zrównoważony rozwój i styl życia, a trend ten nie ominął również turystyki. Jednym z krajów, który promuje go najmocniej, są Niemcy. Turystyka zrównoważona ma na celu ograniczenie negatywnego wpływu turystyki na środowisko naturalne i kulturę danego regionu. Ponadto charakteryzuje się zwiększaniem możliwości zatrudnienia dla mieszkańców oraz promowanie lokalnych wytworów kulturalnych w danym miejscu, w połączeniu z poszanowaniem środowiska naturalnego oraz norm społeczno-kulturowych.
Już w 2021 roku Niemiecka Centrala Turystyki (narodowy ośrodek turystyczny w Niemczech) zorganizowała kampanię Feel Good, zakładającą promocję oferty zrównoważonych produktów turystycznych. Ukierunkowana jest ona na ekorozwój i wykreowanie wizerunku Niemiec jako celu turystyki zrównoważonej. Stała się dobrze rozwiniętą alternatywą dla turystyki masowej. Sama oferta jest bardzo różnorodna – w Niemczech kładzie się nacisk na lokalne usługi, kuchnię z ekologicznych, rodzimych składników (promowane są też miejsca zero waste) i mniej znane atrakcje. Do wyboru dla turystów jest także wiele rozmaitych regionalnych świąt i uroczystości. Ponadto wprowadzony został system certyfikatów miejsc noclegowych, który ułatwia podróżującym świadomy wybór. Kolejnym efektem kampanii jest interaktywna mapa „zielonych” lokalizacji. Zaleca się dłuższe pobyty, w celu lepszego zrelaksowania się w sprzyjających warunkach, a polecanym środkiem transportu jest kolej. Jest to połączenie ekologicznego środka transportu z wypoczynkiem, ze względu na wysoki standard niemieckich pociągów (przy zakupie Karty Turystycznej w niektórych regionach można podróżować za darmo).
Według badań przeprowadzonych przez IPK International, zrównoważony rozwój, ochrona klimatu i środowiska są ważnymi lub nawet bardzo ważnymi kwestiami dla 80% turystów zagranicznych. Jak podkreśla Petra Hedorfer, prezes zarządu Niemieckiej Centrali Turystyki, wizerunek Niemiec jest jak najbardziej zgodny z życzeniami podróżujących, choć wymagane są stałe ulepszenia, między innymi rozszerzenie systemu certyfikatów.
̶ W porównaniu międzynarodowym Niemcy już teraz cieszą się bardzo dobrym wizerunkiem jako zrównoważony cel podróży. Badanie przeprowadzone przez IPK International, które zleciliśmy w październiku 2022 r., pokazuje, jak silnie Niemcy były w stanie pozycjonować się jako marka zrównoważona: w porównaniu europejskim, turyści zza granicy widzą Niemcy na trzecim miejscu w kategorii turystyki zrównoważonego rozwoju. W międzynarodowym Indeksie Zrównoważonego Rozwoju, który pokazuje postępy w realizacji celów klimatycznych ONZ, Niemcy w 2022 r. zajęły 6. miejsce. – mówi Petra Hedorfer w wywiadzie cytowanym przez portal tur-info.pl.
Kolejnym krokiem podejmowanym przez naszych zachodnich sąsiadów w kwestii turystyki zrównoważonej, oprócz kontynowania kampanii Feel Good, będzie wprowadzenie w 2023 roku kampanii EmbraceGermanNature, prezentującej wyjątkowość naturalnych krajobrazów w Niemczech.
Autor: Joanna Adamczyk
fot Lucyna Rotter